Sylwetka miesiąca: KATHRYN BIGELOW

Amerykańska reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa, także malarka.
Urodzona 27.11.1951 w San Carlos (Kalifornia).
W dzieciństwie nie marzyła o zostaniu filmowcem. Pragnęła być malarką. Fascynowało ją wielkoformatowe malarstwo abstrakcyjne. Studiowała w Instytucie Sztuki w San Francisco. W tym okresie była członkiem brytyjskiej grupy awangardowej Art and Language. Następnie ukończyła Columbia Film School w Nowym Jorku, zainspirowana filmem Sama Peckinpaha Dzika banda, porzuciła malarstwo na rzecz kina. Nie interesowała jej jednak kariera gwiazdy filmowej (zagrała epizody w kilku filmach), postanowiła zostać reżyserem. Już w etiudzie filmowej The Set Up (1978) zajęła się problemem przemocy i jej wpływu na świadomość w perspektywie społecznej. Oczywiście przemocy w wydaniu męskim. I mimo, iż sama jej nie znosi, jak deklaruje, pozostanie ona centralnym tematem wszystkich jej filmów.
Przez 30 lat pracy reżyserskiej zrealizowała zaledwie osiem filmów. Jednym z powodów jest fakt, iż nigdy nie stała za nią wielka wytwórnia filmowa. Sama musiała poszukiwać źródeł finansowania swoich filmów. Pierwsze z nich produkowane były na ogół przez Jamesa Camerona (jej męża w latach 1989-91). Niemal w każdym z jej tytułów pojawiały się męskie gwiazdy kina. W jej pierwszym filmie fabularnym The Loveless (1982), debiutował Willem Dafoe. W dramacie sensacyjnym Na fali z widowiskowymi scenami windsurfingu i skoków spadochronowych wystąpili Keanu Reeves i Patrick Swayze. W filmie z elementami kina science-fiction Dziwne dni – zagrał Ralph Fiennes, zaś w K-19, o
katastrofie radzieckiego atomowego okrętu podwodnego, wystąpili Harrisom Ford i Liam Neeson. Wyjatek stanowi thriller Błękitna stal, w którym bohaterką jest kobieta (Jamie Lee Curtis).
Bigelow ignoruje sądy dyskryminujące kobiety-reżyserki, twierdząc, że najważniejsza jest nie płeć twórcy, ale jego odpowiedzialność za tworzone dzieło. Dlatego wiele emocji wzbudziło przyznanie jej w 2010, jako pierwszej kobiecie, Oscara za reżyserię filmu tak jednoznacznie męskiego jakim jest W pułapce wojny.


Filmografia (filmy wyświetlane w Polsce):

1989 – Błękitna stal (Blue Steel)
1991 – Na fali (Point Break)
1995 – Dziwne dni (Strange Days)
2002 – K-19 (K-19: The Widowmaker)
2008 – W pułapce wojny (The Hurt Locker)

                                                                                      mozaika.org.pl